نظر استاد رائفی پور در مورد تعدد زوجات


نظر استاد رائفی پور در مورد چند همسری


+ 
155

- 
23

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • خیلی ها اینجا نظرات متفاوتی نوشتند.تجربه ۴۰ ساله نشون داده ما هر جا از احکام قرآن دور شدیم ضررهای غیر قابل جبرانی بهمون خورده.مثلا برنامه کنترل جمعیت که دهه هفتاد اجرا شد طبق نظر کارشناسان در سال ۱۴۳۵ با پیر شدن جمعیت ایران خودش رو نشون میده یعنی ۶۵ سال بعد از اجرای این برنامه.خود رهبری هم فرمودند تاریخ این مسئله را بر ما ببخشد و اشتباه کردیم.البته نظر ایشون بر روی کنترل جمعیت بود ولی هاشمی رفسنجانی فرهنگ چند فرزندی رو هدف گرفت و چند فرزندی رو کاری منفور در جامعه جا زد.درحالی که خداوند در قرآن فرموده زنان کشتزارهای شما هستند پس با آنها نزدیکی کنید یا پیامبر اکرم ص فرمودند که من به زیادی امتم در روز قیامت به سایر امت ها افتخار میکنم حتی بچه ای که ناقص از شکم مادرش افتاده.بخاطر یک تصمیم نادرست در آینده با مخاطراتی روبرو میشیم از جمله کمبود نیروی کار، کمبود پرسنل نظامی، کمبود نخبگان، کمبود نیروی فعال جوان و از طرفی با افزایش سالمندان و مستمری بگیران ، کاهش تولید، افزایش تورم و فروپاشی اقتصاد و ... که ایران در آن زمان مجبور میشود برای تامین نیروی انسانی در حوزه های مختلف مهاجران غیر ایرانی بپذیرد که سرانجام با کاهش نسل شیعه و ایرانی روبرو میشود و این خود از لحاظ سیاسی و امنیتی بسیار خطرناک است بویژه در نیروهای مسلح.از طرفی نسل اهل سنت با عمل به دستورات قرآن در رابطه با ازدواج و تعدد زوجات و تعدد فرزندان باعث افزایش نسل سنی مذهب شده که این باعث میشود غالب ایرانی ها را سنی ها تشکیل بدهند و به جای جای پیکره و بدنه حکومت نفوذ کنند و بشود آنچه نباید بشود( به تاریخ اسلام رجوع کنید) .
    علت مخالفت ها بخاطر ظلمی است که نسل های گذشته مردان علیه زنان میکردند و با عمل نکردن به نص قرآن که عدالت است، به نام مسلمان و اسلام اعمال قبیح خودشون رو در تاریخ ثبت کردند و نسل فعلی باید تاوان اشتباه اجدادشان را بپردازد.از طرفی حسادت زنانه که امری قبیح و حرام است به زمان حاضر ارتباطی ندارد و طبق روایات اینگونه برداشت میشود که در زندگی همسرتان معصومین نیز چنین چیزی وجود داشته و حتی قبل تر از آن مانند ماجرای همسران حضرت ابراهیم و حسادت ساره به هاجر.باید بدانیم تخلف از احکام الهی و قانون های نقض کننده قانون خداوند وضع را بدتر میکند.همیشه تعداد زنان حدود ۲.۵ الی ۳ برابر مردانه البته دلایل مختلفی داره که در اینجا نمیگنجه.اکتفای به تک همسری باعث بوجود آمدن سیلی از دختران مجرد زنان مطلقه و زنان بیوه میشود.بسیاری از دختران بدلیل کمبود زیبایی ظاهری تا آخر عمر مجرد میمانند حال آنکه هستند مردانی که اونها رو به عقد خودشون در بیارن.بسیاری از زنان بعد از طلاق و بیوه شدن نمیتوانند ازدواج کنند چون اصولا احتمال ازدواج بدلیل تعداد کم مردانی که شرایط و علاقه به ازدواج با این گروه از زنان و دختران را دارند بسیار کم است.از طرفی با تبلیغات حسادت همسر اول را ساختاری کرده اند و البته قانونی بالاتر از قانون خدا نوشته اند و اینکه مرد برای ازدواج مجدد نیاز به اذن همسر اول دارد یعنی بدعت در دین خدا.خب در چنین شرایطی پسران و مردان که با فشار ساختاری و قانون مجبور میشوند فقط یک دختر یا زن را انتخاب کنند، ترجیح میدهند بهترین و زیباترین و صد البته باکره انتخاب کنند.از طرف دیگه سیلی از زنان و دخترکانی وجود داره که به دلایل متعدد مثل زیبایی ، خانواده، مسائل اقتصادی و اجتماعی خانواده و ... نتوانستند ازدواج کنند.که صد البته نیازهای عاطفی و جنسی مشروع حق اونهاست ولی کثرت این دسته باعث فساد در جامعه میشود.فسادهایی مثل بی حجابی برای جلب نظر مردان برای ازدواج و رقابت برای زیبایی زنان در کف اجتماع به منظور( آمار بالای فروش لوازم آرایش و لباس های بدن نما و جراحی های زیبایی گواه این مدعاست)،روسپیگری،اعتیاد ، خودکشی و ... که نهایتا ضرر این موارد به داخل زندگی های تک همسری کشیده شده و خود به یکی از بزرگترین عوامل طلاق تبدیل میشود.( از هر ۳ ازدواج یکی به طلاق منجر میشود و این آمار در حال افزایش است).مردان نیز وقتی به اهداف زندگی مشترک با همسرشان نمیرسند بدلیل موانع قانونی بجای اختیار کردن همسر دیگری در عین حفظ همسر اول، او را طلاق داده و دیگری را انتخاب میکند که اگر دارای فرزند نیز باشند ، ضررهای بسیاری متوجه فرزندان طلاق میشود و این ضرر در واقع به اجتماع و در کل به اسلام و حکومت اسلامی وارد میشود.
    تعدد زوجات شرایطی را می‌طلبد از جمله عدم وجود فراقانون( مانند اذن همسر اول)،عدم وجودفرا قانون مطلقه کردن زن بدست خودش فقط بدلیل تعدد زوجات مرد و نه بی عدالتی،تامین امنیت شغلی مردان،اصلاح قوانین بیمه و قانون کار،سرویس دهی ویژه دولت به زنان تعدد زوجاتی،سرویس دهی ویژه دولت برای تعدد و کثرت فرزند به والدین،سیستم آموزشی اسلامی،فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی و فیلم و سریال وشکستن قبح چند همسری و تعدد فرزند،سیستم مشاوره خانواده اسلامی و نه سیستم مشاوره خانواده غربی که الان در جامعه ما وجود دارد و ... .
    البته بنده بشدت مخالف تعدد زوجات افراد بی دین و لاابالی هستم چون یقین دارم عدالت را رعایت نمیکنند و بشدت موافق تعدد زوجات افراد متشرع هستم چون غالبا با مسائل اسلامی و حق الناس آشنایی داشته و رعایت میکنند.
    یادمون باشه هر نظری که اینجا میذاریم و دیگران میخونند و این نظر ضرری به اسلام بزنه حتی تا بعد از مرگ پرونده گناهان باز می‌مونه پس بدون علم و صرفا بخاطر هوای نفس و خوشامد بندگان خدا نه چیزی را تایید کنیم و نه تکذیب.
    یا علی

  • ....... 99/4/2 ساعت 09:19

    به دور از دین و مذهب
    کاش همه مردا قبل از اینکه بخواهن فکرش حتی فکرش کنن که برن زن دوم بگیرن به این فکر کنن زن اولشون چطور میشه ؟!چه به روزش میاد.....

    و یا اینکه خودشون بذارن جای زن اولشون ببین واقعا کدوم کار درسته واقعا زن اولشون راضیه.؟؟




    با حرف رهبری من بر ولایت ایشون اعتمادم بیشتر و بیشتر شد
    و با این سخن اقای رائفی پور بر وجود همچین مرد های در ایران هم بیشتر خوش حال شدم و افتخار می کنم که انسانیت در وهله اول مطرح کردن سخن رانیتون شنیده ام منو به زندگیم بیشتر امیدوار کردید براتون دعای خیر می کنم


    واقعا قران و اسلام هیچچچچ وقت ظلمی در اون نرود پناه می برم به خدا از کسانی که مشکلات شخصیتی و کردار و رفتارشون به مذهب ربط میدن و استدال و قانون منطقی در باره اون صحبت می کن تا قانع کنن
    خوش حالم خدا در چند همسری علاوه بر اینکه واجب نکرد مباح دونست

  • تبعیت از رهبری = راه صراط مستقیم .

  • در مورد توصیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مورد تعدد زوجات باید عرض شود:

    1- ایشان در جلسه درس خارجشان فتوی دادند نه حکم شرعی؛ و مقلدین ایشان باید توجه داشته باشند که این امر مباح است (نه حرام) و در شرایط کنونی استحبابی ندارد.

    2- ایشان وضعیت فعلی جامعه را مناسب همه گیر شدن تعدد زوجات در جامعه نمی دانند و معتقدند که احتمالاً موجب سوء برداشت و سوء استفاده از این موضوع می شود. کما اینکه ممکن است برخی افراد بخواهند از این مسئله در جهت امیال نفسانی خود بهرگیری نمایند و این در هر مسئله شرعی دیگر نیز محتمل است؛ و نباید به خاطر فرصت طلبی شهوت پرستان به حلال الهی حمله ور شویم.

    4- ممکن است که با توجه فراگیر شدن سبک زندگی غربی در جهان و به تبع آن در کشور اسلامی ما و ضعف نهادهای فرهنگی در معرفی سبک زندگی اسلامی، برخی با ازدواج مجدد دچار برخی تبعات شوند ولی نمی شود به راحتی و با بهانه های مختلف به طور کل با این سنت اسلامی مخالفت نمود.

    3- خدا یکی، محبت یکی و یار هم یکی نیز با بسیاری از آیات و احادیث منافات دارد و به قول حضرت رضا ع باید به دیوار کوفته شود.

    سؤال: یکی برای رضای خدا مشخص کند که کدام آیه و حدیث، اصل را بر تک همسری می داند و اینکه وفا فقط با تک همسری حاصل می شود و افرادی که ازدواج مجدد دارند خائن و شهوترانند؟!

    باید توجه داشت که نباید طوری موضع بگیریم که حلال الهی حرام جلوه داده شود و کسانی که شرایط ازدواج مجدد را دارند و بر اساس سنت نبوی (ص) و سیره معصومین (ع) و نیز سیره انبیاء الهی (ع) و حتی تصریح آیات قرآن و احادیث، اقدام به ازدواج مجدد می کنند به بی بند و باری و شهوترانی متهم شوند؛ و بدانیم که به هر طریق باید مشکل ازدواج و بحران کاهش نسل را با اقدامات شرعی و معقول حل نمود تا در آینده مجبور به عذر خواهی و استغفار نگردیم.

    امروز هر نوع فحشاء و منکری در فضای مجازی و حقیقی حلال است و فقط تعدد زوجات و ازدواج به موقع (سنین پایین)، عقد موقت، عقد دائم و ... حرام است و برخی با استفاده از این موضوعات سوء استفاده سیاسی می کنند. (بخصوص که نزدیک انتخابات مجلسیم و جریان غربگرا در کشور بخاطر عملکردشان منزوی و منفور جامعه شده است.)

    در زمان های قدیم رهبر معظم انقلاب و بیشتر علما و یا لا اقل برخی از ایشان طبق عرف آن زمان سیگار می کشیدند و امروز نیز برخی از بزرگان و متدینین در بسیاری از مباحث مربوط به سبک زندگی (اعم از مسائل پزشکی، خوردن، آشامیدن، نشستن، خوابیدن، مسواک زدن، حمام رفتن و ...، از سبک زندگی غربی استفاده می‌کنند و ممکن است با اجتهاد فقها و مشخص شدن عدم انطباق آن با سبک زندگی دینی، تغییر رویه دهند. در مسئله ازدواج نیز همین رویه است که متأسفانه امروز شاهد آنیم که جوانان ما بخاطر آلوده شدن با فرهنگ منحط غرب، دیر ازدواج می کنند؛ دیر بچه دار می شوند؛ با ازدواج مجدد مخالفند و کلاً تجرد و عدم تشکیل خانواده را می پسندند و نهایتاً بیشتر هدفشان از ازدواج ارضای غریضه جنسی و بهرمندی از دارایی های همسر و مسائل مادی است. حکومت نیز همه راه های ارضای جنسی از طریق حرام را در دسترس همگان قرار داده به گونه ای که امروزه عده زیادی ازدواج شرعی و قانونی را نوعی بی عقلی و بی تدبیری می دانند و جوانان را به تجرد تشویق می نمایند.

    نکته عجیب دیگر اینکه میبینیم برخی از طلاب خواهر و دختران متدین که اکثراً خود نیز مجرد و مشغول تحصیل و ... هستند هم بجای ترغیب سایر دختران به ازدواج به موقع و تشکیل خانواده در مقابل راهکارهای شرعی همچون تجدد زوجات، عقد موقت، ازدواج بهنگام در سنین کم، زود فرزند آوری و زیاد فرزند آوری و ... مواضع سرسختانه ای نشان می دهند و بیشترین واکنش های احساسی و متعصبانه را در این گونه موضوعات بخرج می دهند؛ و حال آنکه در مقابل کارشکنی های برخی مسئولین و نفوذی ها و ترویج انواع راهکارهای ضد دین در فضای حقیقی و مجازی کمترین مطالبه گری ها را از ایشان شاه نیستیم.

    اهل تسنن عزیز کشورمان در این موضوع و کلاً مباحث مربوط به تشکیل خانواده و فرزند آوری جلوتر هستند. مباد که ما شیعیان نسبت به ازدیاد نسل شیعه غافل بمانیم.


  • حتی فتوی هم نبود. صرفا پیشنهاد و نظر بود.

  • جناب ابو محمد!
    ۱- اگر جنابعالی اساسا پیرو اباحه گری هستید از آنجا که حکم حضرت آقا (مد ظله) در باب چند همسری مباح است... خوب می توانید شخصا به باور خودتان جامه عمل بپوشید ... این همه اِنقلت برای چیست؟

    ۲- درجایی که چنین واقعیاتی را (مذکور در بند دومتان) در یافته اید دیگر به درازا بردن بحث به چه معناست؟

    ۳- تنها کسی که شمیمی از حُبّ اللّه در قلب خود دریافته منافاتی بین فرمایش حضرت آقا و امام رضا علیه السلام نمیبیند... ازیرا که منظر معصوم ع احد واحد است که تمامیت خلق و جعل زان اوست و واحد منظور رهبر عزیز هم در اشارت خاصه محدود نیست... این بینش ظرافت عارفانه دارد برادر... جر عاشق در نمی یابدش.

    ۴- آنچه ذیل واژه شاید در باب تبعات سوء تعدد زوجات آورده ای رخدادهای نزدیک به قطعیت اند و کسی هم با سنت الهی مخالفت ننموده!

    عزیز برادر، شیوع حرام توسط هر ابزاری که باشد (از تکنولوژی یا غیر از آن) از حکم حرام بودن آن گناهان نمی کاهد... حرام مطلقا حرام است و رواج و شیوع حکم شرع را زیر سوال نمی برد.. لذا با بازی با الفاظ، رهزن دقت کاربران نشوید...

    لذا اگر و تنها اگر ازدواج به شکل چند همسری از سوی شخصی صورت بگیرد در صورتی که شرایط منشاء تصمیم انجام آن ذیل دستورات و حکم صریح قرآن بوده باشد هرگز منتج به قضاوت غلط نمیشود مگر آنکه سوء نیت و یا همان تبعات مذکور دامنگیر آن بوده باشد فلذا حکمیت از مباح به همان عدم مستحب بودنش واجد نمود غالب شود ! در غیر اینصورت حرف مردم چه ارزشی خواهد داشت؟

    همچنین در باب آنچه در مورد فعالان عرصه سیاست گفته اید باید بدانید کسی که سیاستش عین دیانتش باشد نمیبایست از علنی کردن آن بهراسد! ابن تفکر که چه مواردی میتواند مانع کسب مقام در قدرت سیاسی شود خود حکایت قابل توجهی از نمایش اجرایی این افراد جهت بازی دادن افکار عمومی و متمایل به فریب است!

    ضمنا شرایط حاکم بر جامعه امروز محصول دورانی فراتر از تصور امروز ماست... عقبه آن ریشه در طراحی های پیچیده و رخنه انحطاط گران و منحط گرایان به فرهنگ این مرز و بوم دارد... یعنی هر آنچه که قدرت را به ضعف بدل ساخته منجمله کمیت و کیفیت نیروی انسانی این سرزمین را از ابعاد و جهات مختلفش.. فلذا چاره اندیشی بایسته است نه کوته فکری و اندک بینی.. ترویج و ترغیب به اقداماتی از این دست که میتواند وسعت مخرب تری ارائه دهد میبایست با دقت نظر بیشتری اِعمال شود..

    تک تک مسائل مطرحه در دو سه بند پایانی کامنت شما جای مباحثه مفصل دارد که اینجا جایز نیست.. اما بررسی جهات مختلف هر یک واژه چندان هم سخت و پیچیده نیست ... و دادن یک نسخه کم ارزش واجد یک واحد داروی کم اثر و پر عوارض برای درمان این همه درد نه موثر است و نه درمانگر ... پس جایز هم نیست!
    فعلا طبیب حد منع و مجاز را فرموده اند..
    جهت نسخه قطعی حتما چاره خواهیم کرد به کوری چشم دشمن...

  • .

  • وقتی یه نفربیمارمیشه،پامیشه میره دکتر. دکتر،برا اون شخص مریض،یه داروی خاص/مشخص تجویزمیکنه. اون دارو ، برای شخص بیماره ، نه شخص سالم . اون دارو رو فقط شخص بیمارمیتونه مصرف کنه؛بقیه آدمای سالم هم میتونن مصرفش کنن ، ولی مصرف نمیکنه مگه اینکه معیوب العقل باشن ؛ چون یه شخص سالم ، نیاز نداره مصرف کنه. اون شخص بیمارهم، اگه بعدمصرف زیاده روی کنه ، بیماری های دیگه عارضش میشه : افراط . اگه کسی تمارض به بیماری کنه ، یا واقعا مریض باشه ، ولی سر خود دارو مصرف کنه ، درهر دوحالت ، بیماریش خوب که نمیشه، بدترم میشه. چون عقل حکم میکنه آدما منطقی دارو مصرف کنن. نه افراط،نه تفریط . شخص سالم ، هرکاری میتونه بکنه،ولی یه رسول باطنی / یه پیامبر باطنی داره ،که هدایتگرشه ؛ و اون ، عقلشه . عقلش اگه سالم باشه، قبلش تدبیرمیکنه تا ازپشیمانی در کارها بازبداره ش واگه معیوب باشه اون عقلش یاهدایتگر باطنیش، نه تنها به خوردن یک دارو،که به خوردن انواع داروها هدایتش میکنه . چون وقتی عقل معیوب شد، هوس ، میل وشهوت ، و وسوسه شیطان میاد وسط ؛ چون عقلی درکارنیست که دیگه نیروی بازدارنده ای وجود داشته باشه. اعتیاد به اون دارو - ی زیان آور - پیدامیکنه و طبق حدیث مولای متقیان ، حضرت علی علیه السلام ، آغازآن (میل وشهوت) لذت، و پایان کار ، نابودیست... .

  • . 99/10/20 ساعت 10:42

    بله افرین من هم موافقم

  • تو این زمان ما، گفتن از قرآن وحق، برا بعضیا شده مثل یاسین خوندن به گوش خر. وقتی بعضیا بطونشون پرشده از حرام، هرچی ازقرآن بگیم، مهر زده لقمه حرومه به گوشاوچشا، کر وکورند،نمیشنون دیگه .،فقط حرف خودشونومیزنن چون فقط شیکمشون و پایین شیکمشون براشون مهمه. عین حیوونا.ازاونام بدتر. عوض اینکه دغدغه شون امام زمان علیه السلام باشه، یا پولی اگه خدابهشون انعام کرده از رو کرمش،انفاق کنن جوونا رو سروسامون بدن ، جوونایی رو میشناسم بقدری طفلکیا نیازمندیه سرپناهن فقط ، هرچند یه اتاقه یاحتی سوییت... یه کمم به اون دنیامون فکر کنیم...همه مون مسافریم... وقتی بریم، بلیط یکطرفه ست؛ راه برگشتی در کارنیست؛نمیتونیم برگردیم... . چه بسیارهلاک کردیم از ایشان (قوم عادولوط وثمود) درقرنها ؛ آیا تومیشنوی ازایشان صدایی یا آوازی... .قرآن، همه سوالات رو جواب داده؛ازاهلش باید پرسید، از علمایی که تبعیت از ولایت ورهبری میکنن. آقای رائفی پور،خداحفظتون کنه الهی. شماوهمه مردان و زنان باتقوا رو. انشاء الله امام زمان هم زودتر ظهورکنن، الهی آمین.اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم والعن اعدائهم.

  • ramin14 98/8/20 ساعت 13:34

    پرسش : از نظر اسلام مردان می توانند با چند زن ازدواج دائم داشته باشند؟
    پاسخ : مرد از دیدگاه اسلام تا چهار زن دائم می تواند اختیار کند اما این مساله وسیله هوسبازی نیست، بلکه مربوط به ضرورتهاست و با شرائط سنگین و در حدود معیّنی مجاز شمرده شده، و فلسفه روشنی دارد، که اگر مطابق احکام اسلامی صورت پذیرد فواید آن به جامعه زنان باز می گردد. شرح بیشتر این مطلب را در تفسیر نمونه، جلد سوّم، ذیل آیه سوّم سوره نساء مطالعه فرمائید.
    https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=21&catid=520

  • جناب ramin14 بنده منتظر پاسختان هستم!

  • سوال: آیا از نظر اسلام فقط مرد مسلمان میتواند تعدد زوجات داشته باشد یا هر کسی به صرف مرد بودن و از هر دین و مذهبی بسته به شرایط اجتماعی ویژه شامل آن فلسفه روشن میشود و میتواند مرتکب این مسئله شود؟

  • اگر مسلمان نباشد که طبق دین خودش عمل می کند. اما مرد مسلمان همان چهار زن را برای عقد دایم می تواند داشته باشد.

  • چه عجب یکی از آقایون از چند همسری بد گفت حالا که همه شبکه های اسلامی کمر همت رو بستن برا اثبات خوب بودن وحتی واجب بودنش

  • باید دید که امر خدای متعال و اولیای الهی در این موضوع چیست و اتفاقاً منفعت این مسئله در نهایت به خود بانوان خواهد رسید. (اگر در چهارچوب دین باشد.)
    فلذا لطفاً منطقی به مسئله توجه کنید. مرد ها چی گفتن و زن ها چی میگن در روشن شدن مسئله تأثیری ندارد.

    صلوات

  • این سخنرانی مربوط به چند سال قبل رائفی پور است و الآن احتمالاً طور دیگری به حکم چندهمسری نظر داره

  • .

  • اگر بدون تعصب و نظر احساسی به مطلب نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اگر ازدواج برای بقاء و تولید نسل و تشکیل خانواده باشد و نه برای هوسرانی:

    قرآن موافق است و بارها از کلمه ازواج استفاده نموده و در سیره انبیاء الهی و نبی مکرم اسلام نیز آورده است. عدالت را هم به این شوری که آقای رائفی عزیز گفتند بیان نکرده. (فلا تذروها کالمعلقه)

    ائمه اطهار علیهم السلام هم موافقند و در سیره این بزرگواران به راحتی قابل مشاهده است.

    در سیره بسیار از علماء و بزرگان نیز قابل مشاهده هست.

    رهبری عزیز هم در شرایط فعلی جامعه که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و ... آمادگی مواجهه با این مقوله وجود ندارد و موجب سوء استفاده سیاسی و ... از جانب دشمنان و دست اندرکاران داخلی آنهاست، طرح این موضوع آن هم در زمانی که مردم با گرانی، کمبود مسکن و اشتغال و ... دست و پنجه نرم می کنند و ارزش پول ملی کاهش یافته را به مصلحت امت اسلامی نمی بینند و نه اینکه مخالف باشند.

    رهبر معظم انقلاب در قضیه جلوگیری از فرزند آوری و کاهش نسل به شخصه عذر خواهی کردند و واقعاً نیاز جامعه است که به طرز صحیحی امر ازدیاد نسل در دستور کار مسئولین قرار گیرد و با ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی مانع از نفوذ سبک زندگی شیطانی غرب در جامعه شوند.

    فقط کسانی با این قضیه مخالفند که با اصل اسلام دشمن‌ هستند و در عمل نه تنها ازدواج یک مرد با چند زن را بی عدالتی نمی دانند که ازدواج چند مرد با یک زن و حتی همجنس گرایی را ارزش و از حقوق انسان می دانند.

    حتی بسیاری از حیوانات هم به طور غریزی برای بقاء نسل از این قاعده تعدد زوجات استفاده می کنند و این یک امر عادی و طبیعی است که متأسفانه بواسطه فرهنگ منحط غرب دچار انحرافات و سوء برداشتهایی شده است.

    ضمناً دوستانی که اصل اسلام را بر تک همسری میدانند آیات و احادیث و ادله خود را ارائه کنند.

    صلوات

  • اگر عقل داشته باشی می دانی اگر لذت جنسی و شهوت نبود هیچ کس برای صرف بقاء نسل و تولید مثل رو به ازدواج نمی آورد و حتی زنا هم نمی کرد!

  • اگر بدون تعصب و نظر احساسی به مطلب نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اگر ازدواج برای بقاء و تولید نسل و تشکیل خانواده باشد و نه برای هوسرانی:

    قرآن موافق است و بارها از کلمه ازواج استفاده نموده و در سیره انبیاء الهی و نبی مکرم اسلام نیز آورده است. عدالت را هم به این شوری که آقای رائفی عزیز گفتند بیان نکرده. (فلا تذروها کالمعلقه)

    ائمه اطهار علیهم السلام هم موافقند و در سیره این بزرگواران به راحتی قابل مشاهده است.

    در سیره بسیار از علماء و بزرگان نیز قابل مشاهده هست.

    رهبری عزیز هم در شرایط فعلی جامعه که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی و ... آمادگی مواجهه با این مقوله وجود ندارد و موجب سوء استفاده سیاسی و ... از جانب دشمنان و دست اندرکاران داخلی آنهاست، طرح این موضوع آن هم در زمانی که مردم با گرانی، کمبود مسکن و اشتغال و ... دست و پنجه نرم می کنند و ارزش پول ملی کاهش یافته را به مصلحت امت اسلامی نمی بینند و نه اینکه مخالف باشند.

    رهبر معظم انقلاب در قضیه جلوگیری از فرزند آوری و کاهش نسل به شخصه عذر خواهی کردند و واقعاً نیاز جامعه است که به طرز صحیحی امر ازدیاد نسل در دستور کار مسئولین قرار گیرد و با ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی مانع از نفوذ سبک زندگی شیطانی غرب در جامعه شوند.

    فقط کسانی با این قضیه مخالفند که با اصل اسلام دشمن‌ هستند و در عمل نه تنها ازدواج یک مرد با چند زن را بی عدالتی نمی دانند که ازدواج چند مرد با یک زن و حتی همجنس گرایی را ارزش و از حقوق انسان می دانند.

    حتی بسیاری از حیوانات هم به طور غریزی برای بقاء نسل از این قاعده تعدد زوجات استفاده می کنند و این یک امر عادی و طبیعی است که متأسفانه بواسطه فرهنگ منحط غرب دچار انحرافات و سوء برداشتهایی شده است.

    ضمناً دوستانی که اصل اسلام را بر تک همسری میدانند آیات و احادیث و ادله خود را ارائه کنند.

    صلوات

  • .

  • به نظرم اینجا مساوات را با عدالت اشتباه گرفته شده
    خداوند در قرآن به درباره چندهمسری به عدالت امر کرده و عدالت با مساوات فرق دارد
    عدالت یعنی قرار دادن و قرار گرفتن هر چیزی در جایی که باید باشد
    و خداوند در قرآن فرموده: اگر نمیتوانید عدالت را بین همسرانتان اجرا کنید پس به همان تک همسری بسنده کنید
    البته بایست در احادیث هم جستجو کرد تا مصادیق عدالت ورزی را در کلام و روش زندگی رسول خدا و ائمه هدی(علیهم السلام) با همسرانشان یافت و فهمید

  • عزیزم هروقت مدعی پیدا شد که معنی و مفهوم عدالت رو با تمام زیر و بمش از منظر حضرت اللّه حق جل و علا بلده و تمرین کرده، قبل از اینکه چندتا زنش بدیم صداش کن و خبرمون کن به حاکمیت در مناصب بالای حکومت در جمهوری اسلامیش بگماریم...

    مگر ساحت معنای " عدالت" به قدر و قواره عقل دست و پا شکسته هر کس و ناکسه که بازیچه احوال هوا و هوس نفسانی مردَکان جهت امور بدوی نیاز و احتیاجات ابعاد حیوانیِ تن آدمیان شود!؟

  • ازدواج تک همسری و یا چندهمسری فقط برای ارضای جنسی نیست؛ و ابعاد دیگری رو هم شامل میشه
    و صد در صد آن خداوندی که اجازه این چندهمسری رو به مردان داده با همان شروط که اجازه همسر اوّل و اجرای عدالته؛ میدانسته که غیر از معصومان هم کسانی هستند که میتوانند اگر بیش از یک همسر گرفتند عادلانه بین آنها رفتار کنند وگرنه چنین حکمی نمیداد
    البته برای اجرای عدالت نخست باید حق هر چیزی را شناخت که در دین بیان شده؛ چون تا ندانی که هر چیزی در کجا بایست باشد در اجرای عدالت هم لنگ خواهی زد
    و سپس اجرای عدالت است؛ و اجرای عدالت هم برای افرادی که دانا به حقوق و توانا بر انجام آن باشند تا عدالت میسر شود امکان پذیر است
    و صد البته، دو صد گفته چون نیم کردار نیست
    با قیام امام عصر(سلام الله علیه)که هم داناست به حقوق هر چیزی و هم تواناست تا هر چیزی را در جای خودش قرار دهد همه کره زمین سرشار از عدالت خواهد شد
    و فی الحال مثلاً امام خمینی و آقای خامنه ای گرچه ممکن است دانا به حقوق باشند امّا توان آن را نداشتند و مطیع شان نبودند تا عدالت را آنطور که باید در ایران اجرا کنند
    و با اینحال بودن کسی مثل آقای خامنه ای در مقام رهبری ایران باشد بهتر است از بودن کسی در رأس حاکمیت که بویی از اسلام نبرده و نه اجرای عدالت برایش مهم است

  • مباحثه بی نتیجه ..

  • اگه عادل نداریم اینهمه فاضی و فقیه که یکی از شرایطشون عدالته همه پشمن؟!
    نکنه میترسی طرفدارای مونثت رو از دست بدی

    شما مثل اینکه هر روایتی مورد پسندته رو میبینی
    این روایتم ببین
    https://www.beytoote.com/religious/sundries/marriage3-quran.html?m=1

  • داداش شما هم اگرچه حقاً منطقی حرف میزنی ولی جانبداریت خیلی بوی حق نمیده...

    تناسبی که در این کامنت بستی غلط ریاضی داره گلم.. الآن عدالت فردی با عدالت اجتماعی و عدالت قضایی با عدالت در امور و جوانب مختلف جداً مختلفه!

  • خداحفظتون کنه الهی استاد رائفی پور.