یوم الله در کلام مرحوم آیت الله انصاری شیرازی


متن سخنرانی مرحوم آیت الله انصاری شیرازی (رحمه الله) بدین شرح است:

وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه[۱] این مناسب با این سالگرد انقلاب اسلامی و حضرت موسی (علیه السّلام) مأمور شد که به یاد مردم بیاورد روزهای خدایی [را]. خب همه روز، روز خدایی هست، تمام سال ها [روز خدایی است] اما ایام الله آن روزهایی است که قدرت نمایی حق تبارک و تعالی روشن و آشکار می شود. مثل زلزله. یک مرتبه یک قدرتی، درسته که زلزله الارض لحبس الابخره که مرحوم حاجی [سبزواری] می فرماید. سبب طبیعیش حبس أبخره است؛ حبس بخارها است. اما علت اصلی زلزله چه هست؟ چه قدرتی است که زلزله را به وجود می آورد؟ این ایام الله است. لذا نماز آیات واجب است که بخواند انسان. مثلاً روزی که انسان متولد می شود از مادر از عالم رحم یک مرتبه وارد یک عالم وسیعی می شود که عالم طبیعت باشد این یوم الله است. چرا؟ برای اینکه قدرت الهی انسان را از یک عالم کوچک به یک عالم وسیع می آورد. روز مُردن یوم الله است چرا؟ برای اینکه انسان از عالم طبیعت، از تنگنای طبیعت یک مرتبه وارد عالم برزخ می شود [و] چشم برزخی او باز می شود. همچنین منتقل شدن از عالم برزخ به عالم قیامت یوم الله است. وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّه[۲]؛ مردم را متذکّر بکن به روزهای خدایی؛ روزهایی که نشانه های قدرت پروردگار ظاهر می شود.

روزی که حضرت امام قدّس سرّه القدوسی، اون مرد الهی که واقعاً وارث انبیاء علیهم الصلاه و السلام بود، رحیمی گفت حکومت نظامی، بنا بود که حکومت نظامی اعلام بشود و امام را بگیرند و سران انقلاب را بگیرند، آقا فرمود بریزید توی خیابان ها. یوم الله این است [که] با دست خالی و با ارتشی که در خاورمیانه نمونه بود پیروز شد. این ها نشانه های الهی است، یک مردی با هیچ نه با اسلحه نه با پول و بفرماید من تو دهن این دولت می زنم، من دولت معیّن می کنم. یعنی با هیچ، هیچ اسلحه ای! ارتش در دست دیگران [و] قوای انتظامی در دست دیگران. این یوم الله است. حضرت موسی و هارون اذْهَبَا إِلىَ‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى‏*فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یخَْشى‏[۳] وقتی رفت فرعون دید دو نفر طلبه، دو نفر ژولیده، دو نفر لباس کهنه آمده اند [و] می گویند که خدایی است غیر از توی فرعون اذْهَبَا إِلىَ‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى[۴] طغیان کرده و پیروز شدند وَ أَغْرَقْنا فرعون وَ جُنُودَه ْ فِی الْیَمّ فرعون غرق می شود، شاه ایران غرق می شود [و] بیچاره می شود. استالین از بین می رود، هیتلر از بین می رود، موسولینی ایتالیایی از بین می رود، چنگیز مغول از بین می رود. این ها قدرت های پوشالیی [است که از بین می روند]. مرد آن کسی است که با اتکای به پروردگار از هیچ نترسد أَلا إِنَّ أَوْلِیاءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون[۵] و الحمدلله که خداوند متعال از حوزه علمیه یِ شکوفایِ پهناورِ قم مردی را به وجود آورد [که] یک نفر طلبه [بود که] گفت من تو دهن این دولت می زنم در حالی که هیچی نداشت. هیچ! یوم الله این است.

و ما طلبه ها باید قدر این حکومت را بدانیم، قدر این مملکت را بدانیم، [که] مملکت شیعه، مملکت حضرت صادق علیه الصلاه و السلام [و] مملکت امام حسین علیه الصلاه و السلام است. و این ها به ندرت به دست می آید اما نشانه های خدایی است برای اینکه اعتقاد انسان محکم بشود که هر چه می آید به عالم طبیعت از عالم غیب می آید.

نو ز کجا می‌ رسد کهنه کجا می ‌رود

گر نه ورای نظر عالم بی ‌منتهاست[۶]

اگر عالم غیبی نبود، اگر عالم معنایی نبود، کهنه ها کجا می روند، نوها از کجا می رسد، تمام صور نوعیه این عالم از عالم دیگر می آید.

خداوند متعال شما را موفق و مؤید بدارد إن شاءالله.[۷]

و صلّی الله علی محمّد و آل محمد


+ 
5

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • سلام سلام سلام

    خواهش میکنم یک ایمیلی به sapp.menhaj313@gmail.com بزنین. باید با شما ارتباط بگیرم.

    بسیار متشکرم.