جورج بوش پدر و 290 سرنشین ایرانی در هواپیمای ایرباس


« جورج بوش پدر»، رئیس‌جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا امروز شنبه در سن 94 سالگی به جهنم رفت .این سیاستمدار جمهوریخواه، چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا بود که در بین سال‌های 1989 تا 1993 عهده‌دار تصدی ریاست کاخ سفید بود.


اما برای ایرانی‌ها شهرت بیشتر «جورج بوش پدر» بواسطه دورانی است که وی معاون اول «رونالد ریگان» بود. او از سال 1981 تا1989 به مدت حدود 8 سال، در مقام معاون اول ریاست جمهوری آمریکا فعالیت می‌کرد.


 یکی از وقایعی که در این دوران اتفاق افتاد، حمله یگان‌‌های دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران با  موشک ناو جنگی «یو‌اس‌اس وینسنس» بود.


این ناو روز 3 جولای 1988 (سوم تیرماه 1367) هواپیمای مسافربری «ایرباس» شرکت «ایران‌ایر» که از بندرعباس عازم دبی بود را با شلیک یک فروند موشک هدایت‌شونده ساقط کرد. این حمله به شهادت تمامی 290 سرنشین هواپیما، از جمله 66 کودک منجر شد.


دولت آمریکا بعد از این حادثه، سیاست رسمی‌اش را بر این روایت استوار کرد که عامل حادثه «خطای انسانی»، آن هم از طرف خلبان هواپیمای ایرانی بوده است. موضع دیگری که آمریکا در آن مقطع بر آن اصرار داشت این بود که از ایران بابت این جنایت عذرخواهی انجام نمی‌شود.


  «جورج بوش» پدر، یکی از مقام‌های آمریکایی بود که در ماه‌های بعد از شلیک به ایرباس ایرانی به صراحت در چند سخنرانی گفت که از جانب آمریکا معذرت‌خواهی نمی‌کند.


به عنوان مثال، او 2 آگوست 1988، مصادف با 11 مرداد 1367 (30 روز بعد از شلیک به هواپیمای ایران) گفت: «من هیچ‌گاه از طرف ایالات متحده آمریکا عذرخواهی نخواهم کرد. هیچ‌وقت! اهمیتی ندارد حقایق چه باشند.»


با آنکه او در این سخنرانی‌ و اظهارات مشابه دیگر مستقیماً به واقعه شلیک به هواپیمای مسافربری ایران اشاره‌ای نمی‌کند، مقارن بودن اظهارات او با زمان سقوط هواپیما موجب شد بسیاری از رسانه‌های آمریکا موضع‌گیری او را واکنشی به فضای ایجاد شده برای عذرخواهی از ایران بابت شهادت 290 نفر از شهروندانش تعبیر کنند.


فیلم سخنان او را در بالا ببینید


این، اما تنها واکنش لجوجانه آمریکایی‌ها به ساقط کردن این هواپیما نبود. چندی بعد، در سال 1990، ویلیام. سی راجرز، فرمانده ناو آمریکایی مدال شایستگی دریافت کرد.


مشروح در لینک روبرو » https://bonyana.com/?p=14420



+ 
6

- 
1

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.