حاج محمود کریمی | حیدر شدی تا پشت در هی در بکوبند


شب عید غدیر [۱۳۹۶-۱۴۳۸] هیأت رایة العباس (ع)
بخش چهارم - سورد ( حیدر شدی تا پشت در هی در بکوبند )



+ 
20

- 
4

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • لطفا متن تصحیح شده ی زیر را بجای متن پیشین منتشر کنید:
    ---
    شناخت حد و مرز بین غلو و حقیقت گرایی نیاز حیاتی دین داری است
    ---
    واقعه ی الهی غدیر و ولایت مداری و تشخیص و تفکیک حق از باطل را باید با داده های قرآن و خرد گرایی شناخت و تحلیل کرد در حالی که رویکرد احساساتی قرآن ستیز و خرد گریز که جزو القاءات شیطان است به این واقعه بجز از بین بردن آثار خیر این واقعه و بدنام ساختن آن و بر انگیختن فتنه و تفرقه میان مسلمانان نتیجه ی دیگری ندارد.
    قرآن کریم که بحق توسط خداوند کتاب هدایت عقلی مستدل بشر (آیه 185 سوره بقره) به درست ترین راه (آیه 9 سوره أسراء) و ناظر و حاکم بر همه دیانتها و دین داریها (آیه 48 سوره مائده) نامیده شده بگونه ای رسا و آشکار حد و مرزهای روشن و انکار ناپذیری را برای تفکیک غلو وافراط از حقیقت گرایی و اعتدال در دین داری در هشدارها و باید و نبایدهای خود بگونه ای منطقی و تخلف ناپذیر تعیین و تکلیف نموده که اگر این حد و مرزها در دین داری فرد یا طایفه چه با عمد یا قصد رعایت نشوند دین داری با حکم خداوند از یک سو محکوم به تباهی و نابودی می شود (102- 106 سوره کهف و 59 – 65 سوره زمر) و از سوی دیگر دین دارانی که این این حد و مرز را رعایت نمی کنند به مجازات سخت ابدی نابخشودنی محکوم خواهند شد.
    بزرگ ترین وظیفه ی دین شناسان در مقابل دین داران بیان روشن گر این حد و مرزهای قرآنی تفکیک بین غلو و حقیقت گرایی با کمک شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری قرآنی است و غفلت از این وظیفه را خداوند با عنایت به همه ی هشدارهای قرآن نخواهد بخشید.
    حفظ دین داری صدها میلیون مسلمان امانت خداوند در دست دین شناسان است که باید بدرستی با تفکیک حد و مرزهای مذکور با رجوع به شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی این امانت خدا پسندانه ادا شود و تخلف از این وظیفه و نادیده گرفتن یا دست کم شمردن شناختهای مذکور و هرگونه بی تفاوتی نسبت به این شناختها خیانت به این امانت عظیم الهی است.
    دین شناسان باید همیشه این حقیقت را آویزه گوش قرار دهند و به آن پایبند باشند که هر گفته ای متضاد با اصول شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی و اصول استدلال عقلی یا ناهمگن و ناهماهنگ با این اصول که به معصومان نسبت داده می شود نسبت دروغ و نا روا به معصومان است و محال است که چنین گفته ای بر زبان معصوم جاری شده باشد.
    آگاهی به شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی در زمینه های خدا شناسی ، پیامبر شناسی ، دین شناسی ، قرآن شناسی ، انسان شناسی ، جهان شناسی و رفتار شناسی مقدمه ی لازم دین شناسی است و اگر این آگاهی نباشد نتیجه حتمی آن گمراهی دین شناس است.
    دین داری خدا پسندانه بنا به حکم خداوند در قرآن کریم شناخت حد و مرز جدا کننده ی حقیقت از غلو است و اگر چنین نباشد دین داری بحکم خداوند تباه و نابود خواهد شد.
    دین داری که شناخت لازمه های قرآنی و تاریخی و روانی و اجتماعی و زیستی در آن عالمانه لحاظ نشوند محض غلو است که به سلب امنیت و آرامش و آسایش بشریت منجر می گردد و عقل بشریت را به احساسات زیان بار مخرب تباه کننده آلوده می کند و اقوام را به جان هم می اندازد و چنین دین داری بی تردید خدا پسندانه و جزو مکتب الهی پیامبران نیست.