مقام شیخ صدوق


بخشی از خطبه های نماز جمعه 14 اردیبهشت ماه شهرستان ساوه درباره مقام شیخ صدوق
https://telegram.me/joinchat/AAAAAED2I9RwgafSn0eGe


+ 
0

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • درست و نادرست منسوبات به دین و مذهب را چگونه می شود شناخت؟
    ---
    با حفظ احترام و حرمت معنوی همه ی خادمان دین ، این توضیح ضروری است:
    انسان چون دست رسی به غیب هیچ چیز را ندارد و در طول زندگی حتی بسیاری از رفتارهای نیک و بد خویش را فراموش می کند و به انگیزه های رفتار خود غالبا بی تفاوت است و به حقیقت انگیزه های رفتار دیگران نیز آگاهی ندارد خداوند در قرآن او را از تزکیه ی خویشتن خویش و از تزکیه دیگران منع کرده است.
    هیچ فرد مؤمنی بجز با گفتن عالمانه و بی دروغ این عبارت : « خداوندا ، من بجز نیکی از او اطلاع دیگری ندارم » ، نمی تواند برای پیشبرد هیچ هدفی نسبت به انسانهای وفات یافته گواهی تزکیه و بی گناهی بدهد.
    همان طور که درستی یا نا درستی گفته ها و تئوریهای علمی دانشمندان علوم مختلف با محک و ملاک و معیارهای تجربه و معادلات ریاضی و ابزارهای شناخت منطقی تشخیص داده می شود ، درستی و نادرستی گفته ها و نوشته های انسان زنده یا مرده در باره ی دین و مذهب نیز بنا به تاکید معصوم می باید با عرضه به ملاک و معیارهای قرآنی و عقلی ارزیابی و سنجیده و تشخیص داده شوند .
    همگنی و هماهنگی با شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی و با اصول استدلال عقلی نشانه ی درستی هر گفته و نوشته منسوب به دین و مذهب است و ناهمگنی و ناهماهنگی بی تردید نشانه ی نا درستی و جعل و دروغ و تزویر است.
    مسلمان برای شناخت درستی و نادرستی نوشته ها و گفته های و منقولات غیر قرآنی منسوب به دین و مذهب موظف است به همه ی شناختهای معدود رسا و قابل درک و سرشت نشین فرهنگ دین داری قرآنی همیشه آگاهی داشته باشد.
    با وجود قرآن کریم و ترجمه این کتاب مقدس در دست رس همگان و امکان جمع آوری موضوعی آیات این شناختها ، که عبارت اند از خدا شناسی ، دین شناسی ، قرآن شناسی ، پیامبر شناسی ، جهان شناسی و رفتار شناسی ، در مجموعه اندکی از صفحات به نظر نمی رسد هیچ بهانه ای برای عدم آگاهی به این شناختها از انسان مسلمان پذیرفته شود.