امت واحده حسینی، نقش عاشورا در اتحاد امت اسلامی


سخنرانی استاد حسن رحیم­ پور ازغدی با عنوان «امت واحده حسینی، نقش عاشورا در اتحاد امت اسلامی» در تاریخ 27 مهرماه 1394 برابر با پنجم محرم الحرام 1437 قمری و نوزدهم اکتبر 2015 میلادی به همت انجمن اسلامی دانشجویان لوزان و با همکاری هیأت دانشجویی محبین اهل بیت (ع) سوئیس در جمع مسلمانان مقیم سوئیس از ملیت ­های ایرانی، افغانستانی، عراقی و لبنانی در شهر لوزان برگزار گردید. این سخنرانی در دو محور اصلی بیان شد که بخش اول آن به ایجاد وحدت در جامعه اسلامی بر اثر خون و آرمان امام حسین (ع) و بخش دوم به وحدت جهانی و بشری بر اثر قیام امام حسین (ع) اختصاص داده شد.

در خصوص محور اول، استاد رحیم پور ازغدی با بیان این که بحث قیام عاشورا بحثی اختلافی میان شیعه و سنی به حساب نمی­ آید، اظهار داشت: «هر کس اندکی با منابع اهل سنت آشنا باشد آگاه است که رهبران و بزرگان اهل سنت در مسأله کربلا با شیعیان همراه و هم داستان هستند. متأسفانه جریانی تحت عنوان سخنگویی از جانب اهل سنت، عقاید وهابی و تکفیری را به اسم اهل سنت ترویج می­ کند که مورد باور و قبول بخش بزرگی از مسلمانان نیز واقع شده است. چه احمد بن حنبل – محدث سنی که وهابیون خود را شاخه­ ای از عقیده او می دانند - و چه رهبران اصلی مکاتب سنی از جمله مالک بن انس، ابوحنیفه و جناب شافعی، هر چهار نفر در قضیه کربلا موضع حسینی گرفته و حتی از لعن یزید دفاع کرده­ اند. بنابراین مسأله عاشورا قابل تبدیل به مسأله فرقه­ ای نیست.» ایشان با اشاره به این که جریان افراطی تکفیری حتی با بزرگان و منابع اهل سنت نیز به طور گزینشی برخورد می­ کند، خط افراطی تکفیری را ادامه تفکر خوارج دانست که تا کنون نیز ادامه دارد. در ادامه، رحیم ­پور ازغدی با بیان نمونه­ هایی از متون و اشعار منتسب به علمای اهل سنت به لعن یزید از سوی برخی از این علما در این آثار اشاره کرد.

در باب محور دوم، استاد رحیم­ پور ازغدی مهمترین پیام امام حسین (ع) برای غرب را عقلانیت دینی برشمرد. او با اشاره به سکولاریزم به معنای تفکیک دین از عقل، آگاهی، مدنیت و حقوق در تفکر غربی، بازتعریف دین به نحوی که شامل حقوق بشر، عقلانیت و اخلاق نیز بشود را بزرگترین درس امام حسین (ع) برای جهان دانست و افزود: «در جوامع امروز غربی که همگی لائیک به شمار می­ روند، حفظ نمادهای مذهبی برای انسجام اجتماعی لازم برشمرده می ­شود. حکومت ­های غربی قصد محو دین را ندارند ولی در عین حال دین را همراه با عقلانیت نمی­ خواهند.»

رحیم ­پور ازغدی با اشاره به مبانی تفکر دینی-اجتماعی غرب که دین را از عرصه زندگی اجتماعی محو کرده و تا حد ممکن به سمت شخصی کردن آن پیش رفته است، اظهار داشت: «در مذهب شیعه، دین همان قدر که در احوال شخصیه قدرتمند است، در ابعاد اجتماعی نیز برنامه و روش دارد. تفکر اسلامی مبتنی بر عقلانیت و درست شنیدن است.» ایشان در پایان سخنان خود به بیان فرازهایی از خطبه حضرت امام حسین (ع) خطاب به علما و اصحاب و تابعین در حین اعمال حج در سرزمین منی و نیز سخنان آن حضرت خطاب به سپاه حرّ بن یزید ریاحی پرداخته و دین معرفی شده از سوی آن حضرت (ع) را دینی آمیخته با نظام مدنی، پیراسته از شهوات و شبهات، همراه با شرافت و عزت و همگام و همراه با عقلانیت دانست.


+ 
0

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.