هشدار حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای درباره امنیت خلیج فارس در سال66


هشدار حضرت آیت‌الله العظمی (امام) خامنه‌ای در نماز جمعه تهران درباره امنیت خلیج فارس در سال شصت و شش



سرانجام ناامنی خلیج فارس در دهه ۶۰ چه بود؟

حدود دوهفته پیش وزارت دفاع آمریکا از اسکورت کشتی‌های تجاری انگلیسی توسط ناوهای آمریکایی در خلیج فارس خبر داد. پنتاگون اعلام کرد که این اقدام پس از گفتگو میان آمریکا و انگلستان صورت گرفته و مذاکره با کشورهای دیگر برای اقدامات مشابه در دستور کار قرار دارد.

شنبه‌ی گذشته حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى با اشاره به تهدیدهای برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای مثل آمریکا درباره‌ی امنیت خلیج فارس، پرداختن به این مسأله را تنها در صلاحیت کشورهای همسایه‌ی خلیج فارس دانسته و ضمن تأکید بر تفکیک‌ناپذیر بودن امنیت در این منطقه فرمودند: «اگر خلیج فارس امن باشد، همه‌ی ما از این امنیّت استفاده میکنیم و اگر ناامن باشد، برای همه ناامن است؛ خلیج فارسِ ناامن، برای همه ناامن خواهد بود؛ [امّا] آن کسانی که باید این امنیّت را حفظ کنند، کسانی هستند که خلیج فارس مال آنها است، متعلّق به آنها است، خانه‌ی آنها است؛ آمریکا چه‌کاره است که بیاید اینجا درباره‌ی مسائل خلیج‌ فارس اظهار نظر بکند، یارگیری بکند. آنها دنبال امنیّت نیستند، دنبال منافع خودشان هستند و [اگر] لازم بدانند یک نقطه را ناامن کنند میکنند و از ناامن‌کننده حمایت میکنند.»

حضور آمریکا به بهانه‌ی «تأمین امنیت» در خلیج فارس نه یک مسأله‌ی جدید، بلکه یک تجربه‌ی تاریخی است که یک‌بار آزمون خود را پس داده است. در پی طرح دوباره‌ی این موضوع پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به بازخوانی ماجرای حضور ناموفق آمریکا در خلیج فارس در سال ۱۳۶۶ و آثار و نتایج آن و بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این باره می‌پردازد.

با توجه به اهمیت استراتژیک «خلیج فارس» و «تنگه‌ی هرمز» در سطح منطقه و عرصه‌ی بین‌المللی، امنیت این منطقه یکی از مسائل همیشه مهم به حساب می‌آید. رژیم صدام در سال‌های ابتدایی دفاع مقدس به درستی دریافته بود که یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت نظامی ایران، درآمد حاصل از فروش و صادرات نفت است. بنابر این از سال ۶۲ کوشید تولید و صادرات نفت ایران را کُند و یا متوقف کند. حملات هوایی عراق علیه تأسیسات نفتی و نفت‌کش‌های ایران اگرچه باعث توقف تولید و صادرات آن نشد، ولی موجب افزایش هزینه‌ی تولید و کاهش قیمت آن در بازارهای بین‌المللی شد.


+ 
13

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)