عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)

  • کاظمی
    کاظمی هم اکنون آنلاین است.
    عضو فعال
    کاظمی آواتار ها

    تاریخ عضویت
    شهریور ۱۳۹۱
    محل سکونت
    خراسانم آرزوست
    ارسال
    317
    تشکر
    1,307
    تشکر شده 1,100 بار در 303 ارسال

    کاظمی به Yahoo ارسال پیام
    پاسخ : جــــو بــــازار

    یک نکته صرفاً جهت اطلاع مخاطب خاص


    اهالی تالار در معاملات روز جاری شاهد یکی از پر تب و تاب ترین روزهای معاملاتی در سال جاری بودند بطوریکه بزرگان بازار سرمایه امروز پس از مدت زمانی تقریباً طولانی مجدداً پا به بازار سرمایه گذاشتند .

    بر اساس گزارش بورس نیوز، اگر چه بازگشت دسته جمعی نمادها به تابلوی بورس با افت بیش از 1043 واحدی شاخص همراه شد اما این اقدام شرکت بورس در نوع خود بسیار قابل تقدیر و قابل توجه بود چرا که بنظر می رسد مسئولین شرکت بورس اصل نقدشوندگی سهام را مقدم بر نوسانات شاخص بورس قرار داده اند و این موضوع در بازار سرمایه این روزها که روند مثبت و منفی شاخص آن هیچ تناسبی با روند قیمت سهام شرکت ها ندارد اقدامی بود که سهامداران و سرمایه گذاران را بیش از مسئولین راضی و خشنود نمود .

    البته هر چه اقدام شرکت بورس قابل تقدیر بود اما اقدام مسئولین سازمان بورس در بررسی یک شبه و بدون اطلاع رسانی به عموم در ارسال گزارشات قابل تأمل بود .

    ولی به هر حال امروز با بازگشایی تمام نمادها یکی از اصلی ترین و مهمترین شک ها و ترس اهالی تالار پایان یافت چرا که اهالی تالار از معاملات هفته آینده دیگر نگاه تردید آمیز به نمادهای متوقف و تأثیرات آنها بر شاخص بورس نخواهند داشت و بازار سرمایه با خیال آسوده تری می تواند راه خود را با حضور تمامی بزرگان انتخاب نماید .

    از سوی دیگر با بازگشت تمامی نمادها سهامداران نیز با توجه به افزایش نقد شوندگی سهام موجود در پرتفوی می توانند با خیال آسوده تری نسبت به تصمیم گیری برای خروج از یک گروه یا شرکت و ورود به دیگر سهام شرکت ها اقدام نمایند .

    از قدیم گفته اند "مرگ یک بار، شیون هم یکبار" اینکه بخواهیم با ترس از افت شاخص کل بورس بازگشایی نمادها را به تعویق بیاندازیم یا بصورت تدریجی انجام دهیم قطعاً ضربه بیشتری را بر پیکر بورس وارد می نماییم چرا که با هر بازگشایی نماد و تأثیر منفی آن بر شاخص کلیت بازار در لاک نزولی و منفی فرو می رود و چه بسا که در این شرایط حتی رقم افت شاخص کل بورس نیز بیش از بازگشایی به یکباره باشد .

    به هر حال اگر بخواهیم به آینده بورس پس از تعیین تکلیف توافق هسته ای در کنگره آمریکا با احتمال رأی مثبت سناتورها به این توافق نگاهی داشته باشیم باید گفت که با این اقدام شرکت بورس، در روند صعودی بازار سرمایه همه سهامداران و سرمایه گذاران گروه های مختلف بورسی منتفع خواهند شد .

    اما سخنی کوتاه هم با مسئولین اقتصادی کشور داریم خصوصاً آن مسئول محترمی که بازار سرمایه را در کنار دیگر بازارهای سفته بازانه ارز، طلا و مسکن طبقه بندی کرد و از ورود نقدینگی جامعه به این بازارها در زمان تحریم ابراز نارضایتی نمود .

    آقای مسئول، امروز اغلب شرکت های بزرگ فعال در صنایع مهم و اقتصادی کشور به بازار سرمایه بازگشتند شرکت هایی که هر کدام یک پای چرخه اقتصادی این کشور هستند. لذا صرفاً جهت اطلاع بزرگواران و مسئولین محترم باید عرض کنیم که امروز قیمت هر سهم بزرگترین شرکت فولاد سازی ایران و خاورمیانه از قیمت یک آدامس تولید داخل هم کمتر بود، بطوریکه امروز ارزش بازاری شرکت فولاد مبارکه به رقمی کمتر از 6 هزار میلیارد تومان رسید .
    راستی اگر امروز بخواهیم با دلار 3400 تومانی یک فولاد مبارکه دیگر بسازیم چقدر باید هزینه کنیم. بد نیست بدانید که امروز نرخ هر سهم شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین فولاد ساز کشور از نصف قیمت یک بطری آب معدنی تک نفره در کشور هم کمتر بوده، برادر بزرگوار این وضع دو شرکتی است که ایران را در رتبه اول خاورمیانه و چهاردهم جهان در تولید فولاد قرار داده بودند. قطعاً اطلاع از ارزش بازاری 2 هزار میلیارد تومانی دومین فولاد ساز کشور خبر دارید .

    اما بشنوید از شرکتی که با دارا بودن مدرن ترین و بروز ترین تجهیزات پالایشی منطقه، 18 درصد پالایش نفت خام و فرآورده های نفتی کشور را بر عهده دارد. بله، پالایش نفت بندر عباس امروز در حالی قیمت 426 تومانی به ازای هر سهم را به خود دید که ارزش بازار آن تنها 5 هزار و 743 میلیارد تومان است. می دانید راه اندازی یک "شبندر" دیگر دلار نرخ امروز برای شما چقدر با آب می خورد؟ راستی "شبندر" نماد شرکت پالایش نفت بندر عباس در بورس است .

    حال بد نیست اطلاعی هم از شرح مصیبت صنعتی داشته باشید که زمانی برای خود کسی بود و حرفی برای گفتن داشت. بله، در زمان های نه چندان دور ما در صنعت سنگ آهن سری در سرا داشتیم اما امروز شرکت توسعه معادن و فلزات ما به عنوان هلدینگ سنگ آهنی و مالک دو شرکت بزرگ چادرملو و گل گهر، لب مرز قیمت اسمی قرار گرفت یعنی یک قدم تا ریز 100 تومان، می دانید چرا؟ چون بهره مالکانه بلایی بر سر این صنعت و شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ آورد که آن سرش ناپیدا است. دیگر خود بخوانید شرح حال چادرملو و گل گهر را .

    آقای مسئول این شرح حال کوتاهی از تنها سه صنعت مهم اقتصادی این کشور در بورس بود و هنوز از دیگر صنایع همچون پتروشیمی، خودرو، بانکداری و سیمانی برایتان نگفته ایم اما فقط همین را بدانید که این ها نیز اگر وضعی بدتر از آنچه که گفته شد نداشته باشند قطعاً وضع بهتری نخواهد داشت .

    آقای مسئول آیا می دانید چرا این حال و اوضاع بازار مولد اقتصاد این کشور است؟

    چون ما بورس را در کنار بازر ارز و طلا قرار دادیم، چون اجازه ورود نقدینگی جامعه که امروز در رقمی بیش از 800 هزار میلیارد تومان قرار گرفته را به بازار سرمایه ندادیم .

    صرفاً جهت اطلاع شما عرض می کنیم که امروز نقدینگی سرگردان جامعه سه برابر ارزش کل بازار سرمایه ما است، بازاری که روشن شدن موتور رونق اقتصادی باید تنها از سمت آن آغاز شود، بازاری که چه بخواهید و چه نخواهید رونق اقتصادی به رونق آن گره خورده است .

    آقای مسئول می دانید چرا امروز بازار سرمایه و صنایع ما به این روز افتاده اند؟ چون آنچنان که برای کنترل تورم وقت گذاشتیم برای خارج کردن اقتصاد از رکود اهمیت ندادیم، بی تعارف بگوییم اگر نگاهی گذرا به سود همین شرکت های عنوان شده طی 5 سال گذشته بیاندازید متوجه خواهید شد که کنترل شدید تورم با دامن زدن به رکود چه نتیجه ای را برای صنایع این کشور به همراه داشته است .

    در پایان با ذکر یک مثال برای شما عمق مطلب را برای شما به وضوح نشان می دهیم .

    امروز در حالی بازار سرمایه با ارزش اندکی بیش از 273 هزار میلیارد تومانی مواجه است که درآمد سه ماهه دوم شرکت اپل یا همان آیفون رقمی معادل 197 هزار و 200 میلیارد تومان می باشد. لطفاً مقایسه بفرمایید که تنها سود سه ماهه دوم این شرکت برابر با چند فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ خلیج فارس، ایران خودرو، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت بندر عباس، هلدینگ پارسیان، هلدینگ امید، سایپا و دیگر بزرگان بازار سرمایه ایران است. البته از این مطلب که سود یک سال این شرکت چند درصد بالاتر از ارزش کل بازار سرمایه ایران است می گذریم .

    آقای مسئول لطفاً بجای قرار دادن بازار سرمایه در کنار بازار ارز و طلا، این بازار را با دیگر بازارهای سرمایه دنیا مقایسه کنید تا متوجه شوید کجای کار قرار دارید.