کشتار مسلمانان کشمیر

کشتار مسلمانان کشمیر

جمعه 18 تیرماه برهان وانی رهبر 22 ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله کشته شد و همین کافی بود تا موجی از تظاهرات و اعتصاب گسترده کشمیر را فرا بگیرد. اما شاید هیچ کس تصور نمی‌کرد نارضایتی‌های فروخفته مردم تا این اندازه باشد که پس از گذشت یک هفته همچنان درگیری‌های خشونت‌آمیز تداوم یابد.

پلیس هند که پیش‌تر برای دستگیری وانی، 15 هزار دلار تعیین کرده بود، با اطلاع از حضور وی در مراسم نمازجمعه، موقعیت او را محاصره کرده و او و دو همراهش را به قتل رساند.

از همان شامگاه جمعه، سه روز عزای عمومی اعلام شده و اعتراضات به اقدام پلیس هند آغاز شد. زمانی که تشییع وانی با شکوه هرچه‌تمام‌تر برگزار شد، تظاهرکنندگان با قوت بیشتر به کار خود ادامه داده و در مواجهه با برخوردهای پلیس هند به درگیری‌های خشونت‌آمیز روی آوردند.

یک هفته است که در کشمیر هند حکومت نظامی اعلام شده است

نیروهای انتظامی از روز شنبه 19 تیر ماه مجبور به اعلام حکومت نظامی شده، تردد وسایل نقلیه عمومی را ممنوع کرده و بر اساس برخی اخبار، ارتباط مردم از ظریق تلفن همراه و اینترنت را مسدود کردند، اما به گزارش الجزیره گستردگی مخالفان در سرینگر، مظفرآباد، یاریپور، کوپوارا و شهرهای دیگر به حدی بود که منع آمد‌و‌شد فقط بر روی کاغذ اثر گذاشت.

گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور پلیس، هر روز به سمت تظاهرات‌کنندگان شلیک می‌‌شود. تا کنون طبق منابع بیمارستانی دست‌کم 38 نفر از معترضان مسلمان به قتل رسیده و  بر مبنای گزارش پلیس کمتر از 10 نفر از نیروهای انتظامی نیز کشته و ناپدید شده‌اند. تلفات یادشده از زمان اعتراضات در 2010 میلادی بی‌سابقه بوده است.

تشییع برهان وانی با شکوه برگزار شد

در راه‌پیمایی روز چهارشنبه، سید علی شاه‌گیلانی و یاسین ملک از رهبران مسلمانان کشمیر توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. گروه‌‌های معترض و استقلال‌طلب با صدور بیانیه‌ای خواستار ملحق‌شدن مردم منطقه کشمیر پاکستان به اعتراضات شدند. همچنین حزب مجاهدین بخاطر مرگ رهبر جوان خود، دهلی را به اجرای عملیات تلافی‌‌جویانه تهدید کرد.

آخرین خبرها حاکی است دیروز جمعه مراسم نماز تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و به مساجد بزرگ در خیابان‌های اصلی اجازه مراسم داده نشد.

مسلمانانِ کشمیر قربانیِ دعوایی هفتاد ساله

۱۸ تیرماه رهبر ۲۲ ساله حزب مجاهدین به ضرب گلوله کشته شد و همین کافی بود تا موجی از تظاهرات و اعتصاب گسترده کشمیر را فرا بگیرد .اما شاید تصور نمیشد نارضایتی های فروخفته مردم تا این اندازه باشد که پس از گذشت یک هفته همچنان در گیریها ادامه داشته باشد .. خط ازاد - مسلمانان کشمیر قربانی دعوایی هفتاد...
mahdi ha
توسط mahdi ha

مسلمانانِ کشمیر قربانیِ دعوایی هفتاد ساله