ویژه نامه ولادت امام هادی (ع)

ویژه نامه ولادت امام هادی (ع)

«امام ابوالحسن على النقى الهادى» - عليه السلام - پيشواى دهم شيعيان، در نيمه ذيحجه سال 212 هجرى در اطراف مدينه در محلى به نام «صريا» به دنيا آمد(1). پدرش پيشواى نهم، امام جواد - عليه السلام - و مادرش بانوى گرامى «سمانه» است كه كنيزى با فضيلت و تقوا بود (2).

مشهورترين القاب امام دهم، «نقى» و «هادى» است، و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نيز مى‏گويند (3).

امام هادى - عليه السلام - در سال 220 هجرى پس از شهادت پدر گراميش برمسند امامت نشست و در اين هنگام هشت ساله بود. مدت امامت آن بزرگوار 33 سال و عمر شريفش 41 سال و چند ماه بود و در سال 254 در شهر سامراء به شهادت رسيد.

امام هادى در مدت امامت خود با چند تن از خلفاى عباسى معاصر بود كه اين دوره از خلافت عباسى ويژگيهاى دارد كه آن را از ديگر دوره‏ها جدا مى‏سازد ذيلاً به برخى از اين ويژگيها اشاره مى‏كنيم:

1 - زوال هيبت و عظمت خلافت: خلافت، چه در دوره اموى و چه در دوره عباسى، براى خود هيبت و جلالى داشت، ولى در اين دوره بر اثر تسلط تركان و بردگان بر دستگاه خلافت، عظمت آن از بين رفت و خلافت همچون گويى به دست اين عناصر افتاد كه آن را به هر طرف مى‏خواستند پرتاب مى‏كردند، و خليفه عملاً يك مقام تشريفاتى بود، ولى در عين حال هر موقع خطرى از جانب مخالفان احساس مى‏شد خلفا و اطرافيان و عموم كارمندان دستگاه خلافت، در سركوبى آن خطر نظر واحدى داشتند.

2 - خوش گذرانى و هوسرانى درباريان: خلفاى عباسى در اين دوره به خاطر خلاءى كه بر دستگاه خلافت حكومت مى‏كرد، به شب نشينى و خوش گذرانى و ميگسارى مى‏پرداختند و دربار خلافت غرق در فساد و گناه بود. صفحات تاريخ اخبار شب نشينيهاى افسانه‏اى آنان را ضبط نموده است.

3 - گسترش ظلم و بيدادگرى و خودكامگى: ظلم و جور و نيز غارت بيت المال و صرف آن در عياشيها و خوشگذرانيها جان مردم را به لب آورده بود.

4 - گسترش نهضتهاى علوى: در اين مقطع از تاريخ، كوشش دولت عباسى بر اين بود كه با ايجاد نفرت در جلامعه نسبت به علويان، آنها را تارو مارو سازد. هر موقع كوچكترين شبحى از نهضت علويان مشاهده مى‏شود، برنامه سركوبى بى رحمانه آنان آغاز مى‏گشت، و علت شدت عمل نيز اين بود كه دستگاه خلافت با تمام اختناق و كنترلى كه برقرار ساخته بود، خود را متزلزل و ناپايدار مى‏ديد و از اين نوع نهضتها سخت بيمناك بود.

شيوه علويان در اين مقطع زمانى اين بود كه از كسى نامى نبرند و مردم را به رهبرى «شخص برگزيده‏اى از آل محمد» دعوت كنند، زيرا سران نهضت مى‏ديدند كه امامان معصوم آنان، در قلب پادگان نظامى «سامراء» تحت مراقبت و مواظبت مى‏باشند و دعوت به شخص معين مايه قطع رشته حيات او مى‏گردد. اين نهضتها و انقلابها بازتاب گسترش ظلم و فشار بر جامعه اسلامى در آن عصر بود و نسبت مستقيمى با ميزان فشار و اختناق داشت، به عنوان نمونه در دوران حكومت «منتصر» كه تا حدى به خاندان نبوت و امامت علاقه‏مند بود و در زمان او كسى متعرض شيعيان و خاندان علوى نمى‏شد، قيامى صورت نگرفت.

تواريخ، تنها در فاصله سال 219 تا 270 قمرى، تعداد 18 قيام ضبط كرده‏اند. اين قيامها نوعاً با شكست روبرو شده و توسط حكومت عباسى سركوب مى‏گشتند.

حاج میثم مطیعی | ای جان جانان، یا مولا یا هادی

ای جان جانان، یا مولا یا هادی (سرود)
محسن
توسط محسن

حنیف طاهری | این دل عاشقم دوباره

اگه در حال نمازی یا که در راز و نیازی تمومش کن تا بریم ما برای غریب نوازی
محسن
توسط محسن

سید مجید بنی فاطمه | دوباره یکی اومده دل میبره ساده

دوباره یکی اومده دل میبره ساده (سرود)
محسن
توسط محسن

سید مهدی میرداماد | عشق حضرت جواد و نوه ی امام رضایی

امشب اے دل ، مرا شب شادے اسٺ در ڪف ما براٺ آزادے اسٺ باب رحمٺ ز هر طرف شد باز شب میلاد حضرٺ هادے اسٺ #ولادٺ_امام_علے_النقے_ع#غریب_سامرا #مبارڪـ_باد
محسن
توسط محسن

حاج میثم مطیعی | میلاد امام هادی (ع)

سرود / میلاد امام هادی (ع)
محسن
توسط محسن

حاج محمود کریمی مدیحه و مولودی امام هادی (ع)

تو همان نفس رسولی/ تو همان زوج بتولی/تو در شهر علومی
محسن
توسط محسن

مداحی حاج میثم مطیعی در میلاد امام هادی(ع)

شعرخوانی زیبای میثم مطیعی به مناسبت ولادت با سعادت حضرت امام هادی علیه السلام.

مولودی خوانی میرداماد در میلاد امام هادی(ع)

مولودی خوانی سید مهدی میرداماد به مناسبت ولادت با سعادت حضرت امام هادی علیه السلام.
محسن
توسط محسن

مولودی خوانی میرداماد در میلاد امام هادی(ع)

جشن میلاد باسعادت دهمین اختر امامت و ولایت در ایران اسلامی

در سالروز میلاد پیشوای هدایت امام پاکی ها حضرت امام هادی(ع) در جای جای ایران اسلامی جشن و سرور و شادمانی برپاست.
محسن
توسط محسن

جشن میلاد باسعادت دهمین اختر امامت و ولایت در ایران اسلامی

صلوات خاصه حضرت امام علی النقی (ع)

به مناسبت ولادت با سعادت آن بزرگوار
صلوات خاصه حضرت امام علی النقی (ع)