ویژه نامه عید غدیر

ویژه نامه عید غدیر

غدیر از اساسی ‏ترین برنامه ‏هاى پیامبر خدا(ص) براى دوام و عزت و شكوه اسلام و قرآن بود. او در بازگشت از حجة‏الوداع آخرین رسالت ‏خویش را انجام داد. زیرا خدایش فرموده بود: " یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمك من الناس ان الله لا یهدى القوم الكافرین."(مائده/67)
اى پیامبر، آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پیامش را نرسانده‏اى؛ خداوند تو را از گزند مردم نگه مى‏دارد. خداوند گروه كافران را هدایت نمى‏كند.

در پى اجراى اوامر پروردگار و معرفى وصى و جانشین خود على ‏بن‏ابى‏طالب(ع) آیه اكمال دین: «الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتى و رضیت لكم الاسلام دینا؛ امروز دین شما را كامل كردم و نعمت ‏خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم‏» نازل و روز غدیر جشن ولایت و وصایت ‏شد.

اهل بیت پیامبر و امامان بر حق شیعه، كه نگاهبان اسلام حقیقى بودند و سعى داشتند آن را از خطرات دور سازند، از هر فرصتى بهره بردند تا غدیر را زنده بدارند و آن خاطره گرامى و به یاد ماندنى را مطرح كنند؛ زیرا در تابش آفتاب غدیراهداف والاى پیامبر جامه عمل ‏پوشید و براى فتنه‏انگیزى كج‏ اندیشان فرصت ‏باقى نماند.

نگاهى گذرا به سیره فاطمه و امیرمؤمنان علیهماالسلام و دیگر امامان راستین شیعه ما را با اهمیت واقعه غدیر و نقش عظیم و سرنوشت‏ساز آن هدایت و نیكبختى بشر آشنا مى‏سازد.

راویان، نویسندگان و مفسران اهل سنت و شیعه به واقعه غدیر و آیات نازل شده درآن توجه بسیار داشته‏اند. برخى از علماى شیعه مانند علامه طبرسى روایات نزول آیه تبلیغ در سرزمین غدیر را مشهور دانسته‏اند. از اهل سنت ابوالقاسم عبیدالله بن‏عبدالله حسكانى، از دانشمندان اهل سنت، نیز همین را مطرح مى‏كند. او احادیث غدیر را در دوازده جزوه دسته ‏بندى كرده، آن را «دعاء الهداة الى اداء حق الموالاة‏» نامیده است.

ابوالعباس احمد بن‏محمد بن‏سعید مشهور به ابن‏عقده - مورد اعتماد مذاهب چهارگانه اهل سنت - دراین باره كتابى به نام «حدیث الولایة‏» تدوین كرده است.

علامه امینى نیز كتاب گرانسنگ «الغدیر» را، در یازده مجلد، به رشته نگارش درآورد. آنچه در مجموعه این آثار جلب توجه مى‏كند موضعگیرى آشكار ائمه اهل بیت علیهم السلام درباره این واقعه مهم است، موضعگیریهایى كه ازاهمیت غدیر و نقش آن در سعادت بشر پرده برمى‏دارد.

جهت مشاهده مکان فعلی غدیر خم کلیک کنید

سرود «بیعت با علی» با صدای حاج ابوذر روحی

من آماده ام برا #بیعت_با_علی تا آزادی قدس مونده یه یاعلی...
محسن
توسط محسن

روایتی از غدیر که کمتر شنیده‌اید..

غدیر مولایمان امیرالمومنین (علیه السلام) به روایت بزرگان اهل سنت
محسن
توسط محسن

حاج حسن خلج | جهان جود

حدود 800 سال پیش شاعر و مدیحه‌سرایی در ایران دورۀ ایلخانی ظهور کرد که به گفتۀ میرزا عبدالله افندی: او، یکی از سه نفری بود که در شیعه شدن ایران نقش داشت. وی زندگانی را به تقوی و قناعت می‌گذرانید و حاضر نبود از شعر و شاعری ارتزاق نماید، غیر از مناقب ائمۀ شیعه بالخصوص امیرالمومنین علیه‌السلام چیزی...
محسن
توسط محسن

کربلایی علی حائری | دولت حیدر کرار

مولودی بسیار زیبای دولت حیدر کرار
محسن
توسط محسن

حاج محمود کریمی | من مستم و بی تابم

#سرود «من مستم و بی تابم ...» #جشن_عید_غدیر خم، سال ۱۳۹۸ هیئت ریحانةالحسين علیه السلام مداح: حاج محمود کریمی
محسن
توسط محسن

حاج محمود کریمی | من مستم و بی تابم

حاج محمود کریمی | نه لوح و نه قلم بود

جشن شام عیدسعیدغدیر سال ۱۳۹۵ هیات ریحانة الحسین "علیه السلام"
محسن
توسط محسن

حاج محمود کریمی | نه لوح و نه قلم بود

حاج حسین سیب سرخی | ای ماه نجف، دخیلم ای شاه نجف

شور/ای ماه نجف، دخیلم ای شاه نجف عید غدیر سال۱۳۹۷
محسن
توسط محسن