توهین کیارستمی به دفاع‌مقدس در حمله به حاتمی‌کیا


استاد شبه‌روشنفکران برای حمله به حاتمی‌کیا به میدان آمد/ تو جوان‌ها را به جنگی دعوت می‌کردی که هیچ مفهومی نداشت!

گروه فرهنگی – رجانیوز: «من از ارزش‌های انسانی صحبت می‌کردم و تو جوان‌ها را دعوت به جنگی می‌کردی که هیچ مفهومی نداشت» این خلاصه و چکیده‌ی پاسخ عباس کیارستمی، استاد سینمای شبه‌روشنفکران وطنی، است به انتقادات ابراهیم حاتمی‌کیا. حاتمی‌کیایی که در آخرین انتقاد مستقیم‌ش به کیارستمی و سینمای‌ش، اسفندماه سال گذشته و در میان سخنرانی‌های متعددش، در صحبت‌هایی که در موسسه همشهری داشت گفت: «بین آنچه که مردم می‌خواهند و آنچه بچه‌های سینما می‌گویند فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهای عجین بودیم که نمی‌توانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلم‌هایی که با قدرت پای این بحث‌ها بایستد. زمانی زیادی است که مجله و روزنامه نمی‌خوانم چون احوالشان با من یکی نیست. اگر دیر اقدام کنیم و توجه‌ای نداشته باشیم اوضاع بدتر می‌شود. اوایل انقلاب فیلم‌های خانواده‌ای داشتیم و مسئله جامعه در آن بود اما الان کاملا پاکسازی شده است. استاد اعظم این جنس نگاه آقای کیارستمی است و تأسی از این نوع نگاه تا دلتان بخواهد وجود دارد و عده‌ای می‌توانند در کشوری که 1200 کیلومتر در آن جنگ می‌شود را نبینند و دنبال دفترچه‌ مشقشان بروند.»

به گزارش "رجانیوز"، حالا عباس کیارستمی در حاشیه جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا با توهین به دفاع مقدس و بی‌مفهوم خواندن آن سعی کرده است به صورت غیرمستقیم به اتهامات وارده از سوی ابراهیم حاتمی‌کیا نسبت به خودش پاسخ دهد.



کیارستمی با این مقدمه که: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سال‌ها فیلم جنگی ساخته، فیلم‌های پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین]ایشان[ بودجه‌های خیلی سنگین می‌گیرد و فیلم‌های جنگی می‌سازد- گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم می‌جنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش می‌گشت.»



به حاتمی‌کیا پاسخ داده است که: «خانه دوست یکی از پربیننده‌ترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را می‌شناسند. خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت می‌کرد. اما فیلم‌های تو نماند چون تو راجع به یک پریودی از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن پریود هم به هیجان اورد بچه ها را. احمدپور[شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست؟] رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند. و حالا پس از سال‌ها می‌شود راجع به آن‌ها فکر کرد که آن‌ها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.»



حالا با این توضیحات کاملا مشخص است که چرا کیارستمی و شاگردان و پیروانش در اوج دفاع مردم از مملکت در روستاهای دورافتاده دنبال دفتر مشق می‌گشتند. نورچشمی مدیران سینمایی دهه شصت، حالا پس از سال‌ها سکوت و بی‌پاسخ گذاشتن منتقدان، در پاسخ به انتقادات تند حاتمی‌کیا اعتراف می‌کند که «دفاع مقدس» را «جنگی ‌بی‌مفهوم» می‌داند و حتی از حاتمی‌کیا برای اینکه از دفاع مقدس گفته است انتقاد هم می‌کند.



با این اوصاف، این را باید یکی از مهم‌ترین اتفاقات سینمایی این روزها بدانیم. صحبت‌هایی که دلیل انتقادات تند و پی‌درپی این روزهای ابراهیم حاتمی‌کیا از جماعت شبه‌روشنفکر غرب‌زده را به وضوح نشان می‌دهد. اعتراف سینماگری که بدون اشاره به خردشدن شیشه‌های سینما پس از آخرین اکران یکی از فیلم‌هایش- شیرین- در ایران توسط تماشاگران عصبانی، فیلمش را ماندگارتر از آثار حاتمی‌کیایی می‌داند که بلااستثنا در تمام نظرسنجی‌های مردمی به عنوان محبوبترین سینماگر ایران انتخاب شده است.


+ 
6

- 
2

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • اخرش فرانسوی ها امپول هوا زدند نیست شد تمام اعتقادی که نداشت

  • مشکل در فیلم مثل چه تیست در مفهوم فیلم چه هست اگه چند تا دختر وپسر می ریختند تویه فیلم و بهم خیانت میکردند انچنان فلسفی نقد میشد اشکال تو فهم ودرک افراده که بعضی از مفاهیم را درک نمیکنند

  • عاقبت به نیتش رسید

  • کیارستمی رو میشه در همین جملات شناخت!
    وقتی کسی دفاع برای حفظ خاک و ناموسو "هیچ" قلمداد میکنه، به هیچ ارزش انسانی هم پایبند نیست.

    تو که تلاش برای حفظ ناموستو پوچ میدونی بدون تاریخ انقضات سالهاست گذشته. به قدمت خلقت انسان.

  • سلام
    فیلمهایی مثل*چ*که دفاع از ارزشها را نمایان میکند و اقتدار و ارداه ایرانی را به نمایش میگذارد هیچ وقت تاریخ انقضاء نخواهد داشت
    ایثار ((من نباشم ولی ارزشها بمانند ))در اینگونه فیلمها یاد داده میشود ولی در اکثر فیلمهای تازه اکران چیزی نمیبینم جز همان هدفی که ماهواره هم دنبال آن هست!!!
    دشمن پشت جهل مردمه ؛تا وقتی به موضوعی جاهل باشیم و درصدد رفع جهالت آن برنیاییم خواه ناخواه در پازل دشمن حرکت میکنیم

  • ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم،
    ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم،
    ما در جنگ، پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم(برای تو میگه)
    ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‌ایم، (برای تو میگه)
    ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم،
    ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شکستیم،
    ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامی‌مان را محکم کردیم،
    ما در جنگ حس برادری و وطن دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم،

    ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد(برای تو میگه)
    جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت
    جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظامهای فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت کنند(برای تو میگه)
    جنگ ما بیداری پاکستان و هندوستان را به دنبال داشت،
    تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آنچنانی برخوردار شد
    و از همه اینها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت(برای تو میگه)
    جنگ ما جنگ حق و باطل بود
    و تمام شدنی نیست،(برای تو میگه)
    جنگ ما جنگ فقر و غنا بود،
    جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود
    و این جنگ
    از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. (برای تو میگه)
    چه کوته نظرند آنهایی که خیال می‌کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است
    در حالی که صدای اسلامخواهی افریقا از جنگ هشت ساله ماست، علاقه به اسلام شناسی مردم در امریکا و اروپا و آسیا و افریقا یعنی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
    اگر امریکا و اسرائیل «لا اله الّا الله» بگویند، ما قبول نداریم؛ چرا که آنها می‌خواهند سرِ ما کلاه بگذارند. آنها که صحبت از صلح می‌کنند، می‌خواهند منطقه را به جنگ بکشند. شما متوقعید ما در مقابل امریکا و اسرائیل و دیگر ابرقدرتها، که می‌خواهند منطقه را ببلعند، بی تفاوت باشیم؟ نه، ما با هیچ کدام از ابرقدرتها و قدرتها سر سازش نداریم

    این زمزمه‌هایی را که ابرقدرتها به وسیله ایادی‌شان کرده‌اند که تا متکی به یکی از دو قدرت نشوید نمی‌توانید به زندگی خود ادامه دهید، صددرصد غلط است

    **ما لبنان را از خودمان می‌دانیم.
    شیعیان لبنان و ایران و مسلمانان همه جهان یکی هستند**

    **هیچ کسی هیچ موضوعی قادر به نجات اسرائیل نخواهد بود اسرائیل غده ای است سرطانی که باید از بین برود**

  • ع. د. 96/6/25 ساعت 18:34

    انشاء الله هميشه عامل به سخنان نوراني آن مرد خدا كه شعاعي از پرتو پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و ائمه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين)، بود، باشيم. خدا به شما اجر بده.

  • این حاتمی کیا فقط حرف مفت می زند. کارگردانی که با آن همه کمک از فلان جا و بعمان جا برای ساختن فیلمهای تاریخ مصرفی به او اعطا می کنند و چیزی مثل «چ» می سازد که کلاً «پوچ» است. نه محتوا دارد نه فرم و ساختار سینمایی دارد. کارگردانی و ساخت فیلم سواد و تکنیک می خواهد. کارگردانی سینما ایتادی مثل کیارستمی می خواهد شاگرد مسلم آکیرا کوروساوا.

  • خداوند شفایت دهد!

  • مهمان 96/11/29 ساعت 21:29

    احسنت